ICT dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Perkembangan teknologi maklumat dan
komunikasi (ICT) telah member impak yang besar dalam bidang pendidikan pada
masa sekarang. Sistem pendidikan masa kini perlu berubah daripada pembelajaran
yang hanya menekankan kaedah penghafalan kepada pembelajaran yang merangsangkan
pemikiran dan kreativiti. (Yunus, 2003)
Komputer
merupakan sebuah peranti elektronik yang memproses dan memanipulasikan data
bagi mengeluarkan maklumat dan merupakan mesin yang bergantung kepada program
yang digunakan oleh komputer. Komputer boleh melakukan 4 operasi iaitu, input (masuk), dimana komputer menerima
data melalui peranti input seperti papan kekunci, tetikus dan lain lain.
Seterusnya, pemprosesan, komputer akan melaksanakan operasi terhadap data. Selain
itu, output (keluaran), dimana komputer
menjana keluaran pada peranti output
seperti pencetak, monitor dan pembesar
suara. Akhir sekali merupakan storan. Komputer menyimpan data, program dan
hasil pemprosesan untuk kegunaan masa depan.
Teknologi
Maklumat merupakan penggunaan teknologi moden atau elektronik seperti komputer,
rakaman audio, video, dan CD bagi menyimpan, menyusun, menukar dan mencipta
maklumat. Teknologi Komunikasi pula merupakan teknologi bagi menyebarkan dan
menyampaikan maklumat melalui alat perhubungan moden seperti audio, satelit,
internet, video conferencing, CD dan
multimedia. Multimedia merupakan suatu proses
komunikasi interaktif berasaskan komputer yang merangkumi penggunaan media
audio visual seperti teks, grafik, audio, video dan animasi. Hasil dari
penggunaan pelbagai media ini menyebabkan sesuatu persembahan maklumat
menggunakan teknologi Multimedia kelihatan lebih hidup, dinamik dan mampu
menarik perhatian ramai pengguna.(Salsidu et al., 2018)
ICT Dalam
Pendidikan ialah penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi yang menyokong
proses teras dalam pengurusan dan pentadbiran pendidikan, pengajaran dan
pembelajaran (PdP) serta pembelajaran sepanjang hayat. Penggunaan ICT dalam PdP
membolehkan aktiviti PdP dijalankan tanpa kekangan tempat dan masa,
meningkatkan penggunaan sumber pendidikan, berupaya meningkatkan kualiti
pendidikan di samping mempercepat proses pendidikan berasaskan kadar kebolehan
murid.
Salsidu, S. Z., Azman, M. N. A., & Pratama, H. (2018). Trend Pembelajaran Menggunakan Multimedia Interaktif Dalam Bidang Pendidikan Teknikal : Satu Sorotan Literatur. Sains Humanika, 10(3), 21–27. https://doi.org/10.11113/sh.v10n3.600
Yunus, M. B. J. & S. J. B. M. J. @. (2003). Pembangunan Perisian Alat Bantu Mengajar (ABM) Berasaskan Komputer Bertajuk.
Comments
Post a Comment